Ons motto is ‘Spelenderwijs naar de basisschool’. Kinderen krijgen daarom bij ons de ruimte om te spelen. Hierdoor leren zij veel over zichzelf, anderen en de wereld om hen heen. Op de peuterschool bieden wij een veilige, uitdagende en veelzijdige speelomgeving. Wij bereiden peuters zo goed mogelijk voor op hun stap naar groep 1. Wij hebben nauw contact met de onderbouwgroepen 1 en 2, waardoor de peuters ongemerkt doorstromen als zij vier zijn.

Welkom ‘Op de speelzaal’
De kinderen maken in een positief pedagogisch klimaat kennis met de rituelen en regels op de speelzaal. Als kinderen goed weten waar ze aan toe zijn, wat er van ze verwacht wordt en welke verwachtingen ze zelf kunnen hebben, dan voelen zij zich veilig om initiatieven te nemen en de wereld te ontdekken.

Herfst ‘Ritsel, ritsel Herfstblad’
We sluiten aan bij hoe kinderen de herfst ervaren. We nemen de kinderen mee de natuur in en de natuur mee terug in de klas. We verzamelen takken, blaadjes en van alles uit het bos. Dit levert een rijke verzameling op waarmee de kinderen gedurende het thema aan de slag gaan.

Wonen ‘Wie komt er in mijn huisje’?
We sluiten aan bij hoe kinderen het wonen ervaren. In de klas richten we kamers in, waar ze ‘doen- alsof- spelletjes’ spelen. Ook kijken we naar wat er buiten het huis nog in de woonomgeving te ontdekken is.

Feest ‘Sinterklaas’ en ‘Kerst’
We halen de Sinterklaas-en Kerstsfeer in de klas met aankleding zoals een stoomboot en een kerststal. De kinderen ervaren daardoor de sfeer en tradities van de feestdagen.

Ziek en gezond ‘Kusje… beter’
In de klas hebben we een Consultatiebureau, een bron van doen- alsof- activiteiten. Net als een bezoek aan de huisarts of de tandarts. Het thema gaat niet alleen over ziek zijn. Er zijn ook veel activiteiten die te maken hebben met gezondheid: over gezond eten, bewegen, dansen en hoe je kunt zorgen dat je gezond blijft.

Eten en drinken ‘Mmm, lekker eten’
De kinderen spelen dat ze boodschappen doen, maar we gaan ook echt met ze naar de supermarkt. In allerlei doen-alsof- spelletjes maken de kinderen het gekochte eten klaar, dekken ze de tafel en eten we het heerlijk op!

Lente ‘Holletje, bolletje, lente’
Dit thema speelt in op wat er in de lente verandert en wat de kinderen daarbij beleven. Dieren komen na de winter uit hun holletje of graven een nieuw holletje om een nest te maken voor hun jongen. Bloembollen komen uit en er komt bloesem aan de bomen. Door allerlei vrolijke activiteiten ervaren en leren de kinderen steeds meer over het groeien en bloeien en over jonge dieren.

Kunst ‘Natuurlijk’
We gaan bij dit thema uit van de natuur. We praten met de kinderen over wat ze zien, voelen, ruiken en horen en laten hen natuurlijke materialen ( stenen/ takken/ blad/ wol etc) verwerken tot eigen kunstwerken. In de klas richten we een museum in met de kunstwerken van de kinderen.

Verkeer ‘Boem tingeling’
We gaan de straat op om met alle zintuigen het verkeer waar te nemen. Wat zien, horen en ruiken we? We lopen op de stoep en de fiets rijdt op de straat! We steken over bij het zebrapad en stoppen voor het stoplicht. We hebben het over verkeer en voertuigen.

Zomertijd ‘Zomerkriebels’
We gaan bij dit thema veel naar buiten en laten de kinderen ervaren en beleven. Ze zien en ruiken de zomerbloemen en horen beestjes zoemen. Ze voelen de warmte van de zon op hun gezicht. Ook laten we de kinderen veel ontdekken en experimenteren met water en zand.

We doen veel alsof-spelletjes dat we naar het strand gaan, of gaan picknicken in het park.